Sabtu, 26 Mac 2011

puisi cinta

bacalah..hayatilah..mengertilah..baik2 madah dari sajak ku ini...


di kedinginan dan keindahan pagi...
aku mencapai sekeping roti...
tanpa mandi tanpa gosok gigi...
menjamah roti sepuas hati....


pagi terus berlalu dgn kesejukkan..
aku bangun dari kerusi utk kedepan...
mencapai tuala menggunakan tangan...
ingin ku mandi sambil berangan...


terdengar suara kanak2 ingin ke sekolah..
mungkin azmi dan juga dollah...
menunggu kehadiran bas sekolah...
dinanti penuh debar penuh tabah...


pintu tandas terus ku buka...
untuk mandi seperti biasa...
air yg sejuk cukup terasa..
seperti mandi di kutub utara...


rasa nak deman dan sakit lutut...
adakah perlu aku menjumpa doktot...
talifon berbunyi...tuutt...tuutt....
aku menjawab lalu terkentut.....


matahari mula terbit dgn cantik...
disulami dengan hujan yg turun rintik...
aku mencapai lighter untuk dipetik...
rokok john sebagai pembuka hari yg berdetik...


baru aku sedari..hari ini rabu...
keinginan yg sentiasa di kalbu..
entah apa yang aku merapu...
jumpa lagi wahai yg tertipu....


:)


 peribahasa sesuai : melentur buluh biarlah dari rebungnya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan